accord_sy_lim

 

Accord

1981 introducerede Honda efterfølgeren til den succesfulde Accord Limousine. Denne gang samtidig med Hatchback/3dørs. Konceptet var ikke ændret. Køretøjet var kun blevet større og mere komfortabelt.

 

Motorerne blev i første omgang genbrugt. I Japan kunne man vælge mellem 2 forskellige motortyper, en 1,6-ltr. og 1,8-ltr. I USA og de arabiske lande fandtes kun 1,8-ltr.-versionen. I Japan og USA blev der på grund af forureningskravene indsat en CVCC-version. De forskellige motorer fandtes med enten manuel 5-trins-gearkasse eller en 3-trins Hondamatic.

 

Accord fra de første årgange er en yderst behagelig og velkørende bil. Den er meget rummelig samt den behagelige måde, som passagerer bliver befordret på,følelsen af rolighed og overlegenhed.

 

I 1983 på grund af skærpede udstødningskrav kom en ny motor med 3-ventil-teknik, dette brugte Honda samtidig til at foretage et letter "face-lift". Derfor kom denne Accord med bl.a et glattere frontparti. Yderligere fik den automatiske gearkasse et trin mere, og havde nu 4-trin.

 

På det Japanske marked fandtes en teknisk identisk, men mere luksuriøst udstyret Vigor.